Litt Supro for denne dagen

Fra en gammel katalog.

Supro deler på mange måter skjebne med Magnatone, for der hvor Ted Kornblum fant sine referanser til Magnatone i farens firma og dets kataloger og så sikret seg navnet for det firmaet han så gikk ut og startet for egen del når St. Louis Music forsvant ut av familien Kornblum favn, så er noe av det samme tilfellet med Supro.

Fra nok en gammel katalog.

Opphavet stammer tilbake til 30-tallet, når Victor Smith, Al Frost og Louis Dopyera kom sammen og etablerte firmaet Valco. Firmanavnet var ganske enkelt en kombinasjonen av forbokstaven i navnet til hver enkelt av de involverte, pluss det tillagte for company i enden. Det disse tre hadde felles var at de også hadde vært med som partnere og eiere av firmaet National Dobro Company. Valco hadde et produktutvalg som spente fra klassiske akustiske gitarer, resonatorgitarer med metallkropper, elektriske lap steel gitarer og rørforsterkere under et utvalg av merkenavn som Supro, Airline, Oahu og National. De produserte også forsterkere for flere ulike andre firmaer som Gretsch, Harmony og Kay. Når man kom fram til 1950 begynte de også å produsere elektriske gitarer – det var en boom de gjerne ville være en del av. Valco slo seg sammen med Kay Musical Instrument Company i 1967, et firma som raskt forsvant ut av markedet i 1968 på grunn av finansielle problemer.

Joe Perry er en supporter av Supro.

Når man så kommer fram til 2013 kan Absara Audio fra Port Jefferson Station i staten New York annonsere at de hadde kjøpt rettighetene til navnet Supro fra Bruce Zinky. Zinky brukte så navnet Supro på en serie med forsterkere fra starten av 2005, med utgangspunkt i sitt firma Zinky Electronics. En ny serie med Supro forsterkere ble presentert av Absara på NAMM i 2014 i Anaheim i California. De hadde når de kom helt klare likheter med de forsterkerne som de hentet inspirasjon fra, nemlig de modellene som bar Supro-navnet på 60-tallet. Supro var en forsterker som ble brukt av en god del av de som kom ut av 60-tallets England, følgelig er det mulig å høre noe av den signaturen hos band som Led Zeppelin, Rolling Stones og David Bowie. Og nå er det mulig å skaffe seg både forsterkere og gitarer som henter inspirasjon fra instrumenter som dukket opp for en god stund siden, og det hele har fått litt ekstra tanke her og der når de nå slippes ut på dagens marked. Det hele har vært en betinget suksess det er det ingen tvil om, så det er nok ikke helt umulig at dette kan komme til å vare en stund nå.

Supro The Galaxy.

Nytt nå er en forsterker med betegnelsen The Galaxy. Det er en svitsjbar rørforsterker med en utgangseffekt på 50 watt. Den er designet for å kunne gi både mer ren tone og mer overdrevet rørtone enn noen Supro som noensinne har blitt bygd. The Galaxy kombinerer den reneste Supro forforsterkeren som er hentet fra deres pedalvennlige Keeley modell, komplett med en overdrivekanal designet av Zinky som har mer enn nok gain til sømløst å kunne transformere fra kanten av det å bryte helt opp og inn i en kompleks røroverstyring og sustain – og det uten å ofre verken dynamikken eller den tonale balansen når det hele opereres på scenenivå. Det er snakk om en to-kanals ren rørdesign med en ren kanal med stor dynamikk. Den har en overdrivekanal med trebånds EQ. Den er utstyrt med Master Volume kun på Overdrive kanalen. Den svitsjbare boosten virker på begge kanaler. Effektsløyfen kommer med en buffer som er helt ut rørdreven. Den yter som sagt 50 watt, og det er i klasse AB. Den kommer med en enkelt høyttaler, en tolvtommers Eminence CV75, og det hele er satt sammen i New York i USA.

Supro Galaxy 4×12 kabinett, front og rygg.
Supro Galaxy 1×12 kabinett, front og rygg.

Det vil også være mulig å kjøpe ekstra kabinetter til The Galaxy. Da enten som Supro 1777 Galaxy 4×12 Extention kabinett, som benytter et noe utvidet kabinett med en delvis åpen viklet øvre del og en isolert og lukket nedre del. Supro 1797 Galaxy 1×12 Extention kabinett er et kabinett som er designet for å komplementere Galaxy toppen eller komboen på best mulig vis, og den benytter seg av en delvis åpen bakvegg som er direkte basert på dimensjonene til Jimmy Pages Supro modell, en Supro Coronado.

Supro Ozark.
Supro Ozark.

En gitarmodell til har de også kommet med, Supro Ozark, som er en modernisert versjon av den modellen fra den seinere delen av femtitallet som ble brukt av både Jimi Hendrix i sin tid og Joe Perry i vår tid. Den kommer med historisk korrekte kroppsmål og en skalalengde på 25 tommer – så vel som den pinstripedekoren som var den modellens signatur i sin tid. Alt har nøyaktig og grundig blitt satt opp for den gjenskapte Ozark i 2019, som vil bli produsert i et begrenset opplag.

Supro Silverwood.
Supro Silverwood.
Jimmy Reed med en Supro Silverwood.

Den andre er Supro Silverwood som er en utsøkt gjenskaping av det instrumentet som i sin tid ble referert til som «Supros fineste elektriske instrument» når den ble introdusert i 1960. for riktig å holde fast på den flaggskipsmentaliteten som ble bakt inn i den originale modellen så er også dagens Silverwood konstruert av utvalgt tonetre, en ergonomisk kroppskontur og førsteklasses mekanikk og annen isenkram Silverwood har en skalalengde på 24,75 tommer og er utstyrt med to Supro Gold Foil Pickuper. Gripbrettet er av Pau Ferro og blokkinnleggene er av akryl. Halsen er limt til kroppen. De som måtte være interessert i mer info vil finne den på – www.suprousa.com – eller de kan søke opp de forretningene i Norge som fører produkter fra Supro i dagens marked.

Legg inn en kommentar